szkolenia biznesowe, szkolenia informatyczne, szkolenia zarządzanie
 
logo KM Studio - szkolenia
szkolenia, zarządzanie szkolenia, łódź szkolenia
 
     

szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy


szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy

szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy


szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy


szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy




 

KM Studio

szkolenia, kursy, szkolenie Artykuły
szkolenia, szkolenie, kurs, kursy

Negocjuj i wywieraj wpływ! Czyli o czym warto pamiętać, w załatwianiu codziennych spraw


Poniżej prezentujemy 16 wskazówek z zakresu negocjacji i wywierania wpływu, które mogą się przydać, gdy. robimy zakupy, bierzemy kredyt, ustalamy warunki umowy, wynajmujemy mieszkanie, itd. 

  1. Warto pamiętać, że gdy chcemy negocjować, czyli uzyskać na przykład korzystniejszą cenę - trzeba się przygotować jak do negocjacji biznesowych: zebrać informacje i zdecydować się czego tak naprawdę chcemy. Pierwszy krok, to wyrobienie w sobie przekonania, że negocjowanie to nic złego. Wielu z nas uważa inaczej

  2. Bardzo ważny jest odpowiedni ubiór: nie ma tu oczywiście konkretnych wskazówek co do koloru lub stroju, ale instrukcja jest taka, by mieć na sobie rzeczy, w których czujemy się pewni siebie. Na przykład wielu kobietom łatwiej jest powalczyć o swoje interesy gdy mają na sobie buty na obcasach i makijaż a mężczyznom - gdy założą garnitur. Pytanie jakie należy sobie zadać, gdy chcemy wywrzeć wrażenie na innych poprzez ubiór to: jak chcemy wypaść? Czy jak osoba miła, życzliwa, czy jako "swój człowiek", czy jako surowy profesjonalista, itd. I ubieramy się - a co za tym idzie zachowujemy- jak osoba, która w naszym wyobrażeniu spełnia te kryteria. Jak to działa? Otóż naszą głowę łatwo jest oszukać - jeśli zaczniemy wyglądać jak ktoś pewny siebie, to nasz umysł "pomyśli", że ma generować zachowania i wypowiedzi osoby "pewnej siebie", ponieważ narzucamy mu pewien skrypt, czy schemat według którego ma działać. Skoro tak łatwo oszukać głowę i np.widząc aktora w kitlu reklamującego lek, wierzymy, że ten lek nam pomoże, to korzystajmy z tego samego mechanizmu świadomie i "oszukujmy" swoją głowę by osiągnąć cele. 

  3. Dobrze jest ( np. kupując sprzęt narciarski - często ceny są umowne i da się sporo wynegocjować) porządnie przygotować się do kupna. Na przykład napisać sobie ( lepiej jest pisać niż tylko myśleć. Spisane plany są częściej przez nas realizowane niż te pomyślane) górną lub/i dolną granicę negocjacyjną - czyli na przykład "chciałabym kupić buty narciarskie za 600 zł, więcej nie wydam absolutnie, więc jeśli zaproponują mi wyższą cenę - nawet proponując długą gwarancję albo jakiś gadżet, którego nie potrzebuję - to się nie zgadzam. Łatwiej jest trzymać się tego, co mamy zapisane. 

  4. Jeśli zależy nam na cenie 600 zł, zaczynamy negocjacje od niższej - np. 400. 

  5. Nie zgadzajmy się na pierwszą propozycję sprzedawcy - nawet jeśli jest ona dla nas ciekawa. Pamiętajmy, że pierwsza propozycja jest często wyjściowa - tak jak my podajemy cenę 400 ( choć możemy wydać 600), tak sprzedawca też będzie miał w zanadrzu możliwość upustu, bo często działa według zasady spadających kropli: czyli nie przedstawia nam wszystkich swoich kart, wszystkich swoich argumentów na raz.

  6. Dobrze jest zrobić dokładną analizę rynku. Wiem, że wiele firm zajmujących się leasingiem samochodów obniża cenę w sytuacji, gdy przedstawimy korzystniejszą ofertę innej firmy mówiąc: "proszę spojrzeć: firma X proponuje nam taką i taką kwotę. Jeśli Państwo zaoferują niższą kupujemy tutaj." 

  7. Aby sprzedawca chętnie z nami rozmawiał i wykazywał chęć pomocy warto jest tak z nim rozmawiać, żeby zdobyć jego sympatię, zaufanie. Najlepiej go pochwalić ( np. za cierpliwość, fachową wiedzę, itd., coś konkretnego co można zauważyć. Lepiej nie stosować pustych komplementów, bo ludzie są na to bardzo wyczuleni. Aby pochwała była odebrana zgodnie z naszą intencją musi być prawdziwa ( zawsze znajdzie się jakiś drobiazg w zachowaniu drugiej osoby, który można pochwalić) a poza tym dobrze jest mieć "z tyłu głowy" jedno zdanie uzasadnienia - odpowiedź na pytanie " na jakiej podstawie tak twierdzę". 

  8. Czasem przydaje się także uzasadniona krytyka konkurencji. Sama często stosuje chwyt krytyki konkurencji gdy jadę taksówką w Warszawie. Mówię taksówkarzowi ( opisuję rzeczywistą sytuację, która mnie spotkała), że zawsze jeżdżę tylko z ich korporacją, bo w innej mnie bardzo oszukali. Zazwyczaj taksówkarz, który słyszy moją opowieść wykazuje oburzenie wobec postępowania oszustów, czuje się od nich lepszy i jedzie najszybszą i najkrótszą drogą a ja płacę mało. Wszyscy są zadowoleni.

  9. Każde negocjacje traktuj jako problem do rozwiązania i szukaj rozwiązań/ korzyści satysfakcjonujących obie strony, nie tylko ciebie.

  10. Opracuj sobie różne alternatywy działania: pomyśl i zaplanuj: co będzie, gdy się nie uda? Pamiętaj, że najgorszą pozycję ma ten, komu za bardzo zależy.

  11. Ktoś, kto się zezłości, jest w gorszej sytuacji niż ten, kto jest opanowany.

  12. Pamiętaj, że możesz stawiać bardzo twarde warunki korzystając ze swojej przewagi, jednak działaj tak, aby druga strona mogła wyjść z twarzą.
    Współpraca się kończy zawsze kiedy druga strona straci twarz. Nie opłaca się to nawet za cenę jednorazowego sukcesu.

  13. Bierz pod uwagę różne alternatywy, rozmowa nie musi dotyczyć wyłącznie pieniędzy:
    - jak nie rabat, to dłuższa gwarancja,
    - jak nie gwarancja, to ubezpieczenie, itd. Warto sobie przemyśleć inne korzyści, o które możemy powalczyć

  14. Gdy negocjujesz cenę dobrze się odwoływać do obiektywnych kryteriów a nie do swoich odczuć: np.
    - opinii ekspertów
    - opinii internautów na forum dotyczącym danego produktu
    - do prawa
    - do opinii swojego szefa lub żony ( ja bym to zaakceptował, ale żonie się na pewno nie spodoba)

  15. Pamiętajmy o unikaniu wrogiej atmosfery - nawet gdy mamy przed sobą wrogo nastawionego urzędnika, lepiej się uśmiechnąć i powiedzieć " ale Pan ma tu dzisiaj urwanie głowy. Współczuję." Jest to dużo bardziej skuteczne niż walka.

  16. Więcej da się wygrać uśmiechając się i będąc życzliwym dla ludzi niż nie będąc. Gdy się uśmiechamy, jesteśmy ładniejsi a ładniejszych i zadowolonych bardziej się lubi, a chętniej spełniamy prośby tych, których lubimy!

Karolina Ślifirska
KM Studio - szkolenia



Lista artykułów:

1. Negocjuj i wywieraj wpływ! Czyli o czym warto pamiętać, w załatwianiu codziennych spraw
2. Szkolenia skrojone na miarę
3. RozGROMić konkurencję. Sprawdzone w boju strategie dowodzenia, motywowania i zwyciężania
4. Między szkoleniem a psychoterapią. O coachingu jako metodzie wsparcia w rozwoju osobistym
5. Jak być bardziej przekonującym?
6. Rzeczy są jakie są
7. Piękno, głębia, istota coachingu
8. O motywacji i motywowaniu ( siebie i innych)
9. Jak dawać feedback?
10. Jak pozbywać się nieużytecznych nawyków?


bg_sitemap_down
 

Copyright © 2006

KM Studio - szkolenia, coaching
ul. Piotrkowska 125, 90-430 Łódź
tel.: 512-344-837, 512-344-836
Fax: 042 209-30-67,
kmstudio@kmstudio.com.pl




 
bg_left