szkolenia biznesowe, szkolenia informatyczne, szkolenia zarządzanie
 
logo KM Studio - szkolenia
szkolenia, zarządzanie szkolenia, łódź szkolenia
 
     









szkolenia, szkolenie, kurs, kursy szkolenia, szkolenie, kurs, kursy


 
Co robimy szkolenia, kursy, szkolenie Identyfikacja
 

Powszechnym źródłem błędów popełnianych na wstępnym etapie działalności jest tymczasem brak świadomości, że nazwa firmy jest marką. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo zamierza promować swoją nazwę, czy zechce ukrywać ją za wachlarzem marek produktowych, jego założyciele powinni przykładać dużą wagę do swojej głównej marki. Nie da się bowiem z góry przewidzieć wszystkich kierunków rozwoju firmy szczególnie w otoczeniu tak dynamicznym jak współczesne.
Dlatego też sentymenty na bok. Tworzenie nazwy na podstawie wspólnych wspomnień założycieli czy też składanie wybranych sylab ich nazwisk nie prowadzi do niczego dobrego. Tworząc markę, trzeba skoncentrować się na klientach, a nie właścicielach przedsiębiorstwa. Praca wykonana na samym początku będzie owocować przez cały okres działalności. Będzie wpływać na postrzeganie firmy, jej oferty handlowej i pracowników. Będzie ułatwiać (lub utrudniać) tworzenie przekazów marketingowych i PR.
W końcu będzie odbierana przez potencjalnych klientów, oceniana, kojarzona i zapamiętywana lub zapominana.



 

Cała wypracowana przez lata historia i renoma firmy zawarta będzie w marce. To swego rodzaju akumulator wartości wizerunku firmy. Zdaniem Philipa Kotlera marka jest obietnicą ciągłego dostarczania konkretnego zbioru cech, korzyści i usług dla nabywcy. Dobra marka dodatkowo jest obietnicą wysokiej jakości.

Co obiecują i z czym kojarzą się tak popularne w Polsce nazwy jak "Władex" albo "Hurtpol"? Czy łatwo jest zapamiętać "Zakład Budowlano-Instalacyjny Jan Kowalski"?
Nazwa firmy oparta na nazwisku odpowiednia jest jedynie w przypadku działalności, w której oferta skonstruowana jest wokół kwalifikacji osoby; przykładem mogą być prawnicy, architekci, lekarze. W pozostałych przypadkach nie jest to dobry pomysł. Dobra nazwa powinna być przede wszystkim:

  • unikalna; nie powtarzać ani nie przypominać żadnej innej (Władex bis" wykluczone);
  • łatwa do wymówienia i zapamiętania najlepiej również dla obcokrajowców;
  • odpowiednia; pasująca do grupy celowej i branży.
    Wbrew pozorom nazwa firmy nie musi nic znaczyć. Może to być zupełnie nowe słowo tak jak Kodak czy Xerox.


  Obok nazwy firmy, czyli samego słowa, istnieje cała grupa czynników odpowiedzialnych za określenie jej tożsamości wyróżniających ją spośród innych obecnych na rynku.
System identyfikacji wizualnej składa się z następujących elementów:
  • leksykalnych (marka jako nazwa)
  • semantycznych (hasło tzw. selling line)
  • graficznych (logo, kolorystyka, sposób aranżacji przestrzeni)
  • typograficznych (kroje i wielkości czcionek, układ tekstu)
  • poligraficznych (rodzaj i gęstość papieru, rodzaj druku)
  • architektonicznych (sposób organizacji przestrzeni biurowej, stoisk targowych, sklepów)
  • szablonowych (dokumenty wewnętrzne i zewnętrzne, prezentacje, e-maile, oferty).
    W firmach poważnie traktujących zasady identyfikacji obowiązują ściśle oficjalne dokumenty (biblie") opisujące w szczegółach wszystkie aspekty wizualnej prezentacji materiałów firmowych tzw. style guides lub code books. Ich zapisy powinny być konsekwentnie stosowane wszędzie od wizytówek, przez reklamy prasowe, strony internetowe do wyglądu samochodów służbowych i recepcji w biurze.
    Nierzadko rozwinięciem systemu identyfikacji wizualnej jest określenie korporacyjnych dźwięków muzyki (wykorzystywanej np. w prezentacjach multimedialnych czy centralkach telefonicznych) a nawet dżingli" (krótkich pojedynczych dźwięków towarzyszących różnym zdarzeniom).
    Identyfikacja wizualna firmy ma na celu nie tylko odróżnienie jej oferty od konkurencji. Ma za zadanie również wywołanie u potencjalnych klientów pewnych pozytywnych (zazwyczaj) skojarzeń skłaniających do nabywania produktów lub usług. Skojarzenia te powinny być jednoznaczne z wartościami firmy wynikającymi z jej misji i wizji sugerującymi np. Nowoczesność lub związek z tradycją, szybkość działania lub stabilność itp.

 



 

Podstawowym elementem identyfikacji wizualnej, tworzonym na podstawie nazwy, jest logo. Specyficznym rodzajem logo jest logotyp nie stanowiący osobnego znaku graficznego, tylko stworzony na podstawie nazwy firmy przy zastosowaniu specjalnej czcionki, kolorystyki i dodatkowych zabiegów graficznych.

Istnieje wiele szkół projektowania logo, napisano na ten temat wiele książek. Graficy specjalizujący się w tej dziedzinie nie tylko muszą znać podstawowe teorie, takie jak np. teoria koloru, ale być na bieżąco z aktualnymi trendami.



  Graficzna część identyfikacji wizualnej to nie tylko logo, ale również określenie ram jego stosowania oraz sposób aranżacji przestrzeni. "Biblia" marki określa między innymi:
  • "tzw. pole ochronne logo, czyli przestrzeń wokół znaku, na której nie mogą znajdować się żadne inne elementy;
  • "możliwość stosowania logo na różnych rodzajach tła;
  • "specjalną czarno-białą wersję logo z przeznaczeniem do faksowania;
  • "czasem dodatkowo tzw. Inicjał, czyli uproszczoną forma znaku firmowego, służącą do umieszczania np. na upominkach reklamowych o ograniczonej przestrzeni na znakowanie.
    Styl graficzny zastosowany przy projektowaniu logo definiuje również jednoznacznie wszelkie dodatkowe elementy graficzne takie jak ikonografia produktów, czyli zbiór symboli oznaczających poszczególne elementy oferty.

 

 

Elementem wizualnym bardzo silnie oddziałującym na odbiorcę dokumentów firmowych (np. ofert) jest stosowana czcionka oraz jej formatowanie. Najczęściej w firmowym code book definiowane są dwie czcionki ozdobna, stosowana w tytułach oraz podstawowa, którą pisana ma być większość treści.
Różnica między firmowymi czcionkami a standardowymi dołączanymi do popularnego oprogramowania nie powinna być bardzo duża. Nie jest też uzasadnione stosowanie żadnych przesadnych udziwnień np. litery zbudowane z elementów przypominających spinacze biurowe. Tekst czytany powinien wyglądać elegancko oraz sugerować, że firma ma własną tożsamość i nie bazuje na ogranych standardach..



 

Korzyści ze stosowania jednolitej identyfikacji wizualnej:

  • wyróżnienie spośród konkurencji;
  • spójność wszystkich działań reklamowych i marketingowych;
  • niezbędne narzędzie działań public relations;
  • łatwa identyfikacja wobec dostawców i odbiorców;
  • efektywne narzędzie w komunikacji i prezentacji do wewnątrz i na zewnątrz firmy;
  • spójność firmy w okresie zmian organizacyjnych, rynkowych i kapitałowych;
  • oszczędność czasu i pieniędzy;
  • nowoczesne narzędzie w zarządzaniu przedsiębiorstwem;
  • zgodność wszystkich działań prowadzonych do wewnątrz i do otoczenia przedsiębiorstwa;
  • łatwość percepcji i duża rozpoznawalność marki.




     
bg_sitemap_down
 

Copyright © 2006

KM Studio - szkolenia, coaching
ul. Piotrkowska 125, 90-430 Łódź
tel.: 512-344-837, 512-344-836
Fax: 042 209-30-67,
kmstudio@kmstudio.com.pl




 
bg_left